Rentoutuminen auttaa pitämään itsestä huolta!

Mitä sinulle tulee mieleen sanasta rentoutuminen? Tuleeko ensimmäiseksi mieleen punkkulasillinen illalla telkkarin ääressä hyvää jännitysleffaa katsoen, vai sotapelin pelaaminen rankan työpaikan jälkeen? Toivottavasti ei, sillä nämä yleisesti puhutut rentoutumiskeinot tuskin auttavat sinua rentoutumaan oikeasti. Toki pieni määrä alkoholia vaikuttaa lihaksiin rentouttavasti, mutta kehon palautumiseen sillä on negatiivinen vaikutus. Ja kauhuleffan katsominen tai jännityspelin pelaaminen jännittävät kehoa entisestään.

Ehkä osaat ajatella pidemmälle, että rentoutuminen on jotain sellaista, joka sekä irtaannuttaa sinut arkirutiineista ja auttaa sinut hetkeksi pois niistä ajatuksista, jotka koet ahdistavana tai stressaavana, mutta myös vaikuttaa kehoosi. Varmasti osaat myös ajatella rentoutumisen stressinhelpotuskeinoksi. Ehkä rentoutuminen siis tuo sinulle mieleen kalastusreissun tai saunomista? Tai sienestäminen kuulaassa syysmetsässä tai lenkkeileminen koiran kanssa? Nämä ovat jo erinomaisia vaihtoehtoja, jos oikeasti tykkäät siitä mitä teet.

Kun vielä haastan sinua pidemmälle, niin osaisitko mieltää, että rentoutuminen on taito, jolla voit pitää yllä omaa hyvinvointiasi? Että rentoutuminen voisi vaikuttaa positiivisesti kolotuksiisi, yöunesi laatuun, muistiisi, siihen miten saat asioita tehdyksi, mielentilaasi, eli kaikkiin stressin aiheuttamiin ongelmiin? Jos osaat ajatella näin, olet jo todella valistunut. Rentoutumisen taito on opittavissa, sillä todella harva aikuinen ihminen osaa luonnostaan rentoutua, vaikka muuta väittääkin. Se taito on unohtunut, vaikka pikkulapsena kaikki ovatkin osanneet rentoutua.

Passiivinen ja aktiivinen rentoutuminen

Rentoutumistapojen luokitteluja on kaikenlaisia, mutta minä jaan nyt erilaiset rentoutumismuodot passiiviseen ja aktiiviseen rentoutumiseen. Passiivinen rentoutuminen on sitä, kun nautiskellen puuhastelet puutarhassa, istut tyynenä kesäiltana järvellä kalalla, tuijotat pimeänä iltana nuotiossa loimottavaa tulta tai keskityt hyvään kirjaan. Se on sitä, kun saat ajatuksesi muualle sinua stressaavista asioista tai niin sanotusti et ajattele mitään, keskityt vain mieluiseen tekemiseen, mutta mielesi ei ole aktiivisesti mukana rentouttamassa sinua.

On kuitenkin paljon ihmisiä, jotka eivät pysty irrottamaan ajatuksiaan arjesta ja pysyvät stressaantuneena koko ajan. Työt pyörivät mielessä vaikka kulkisi metsäpolulla, stressi painaa päälle vaikka istuisi rantakalliolla ilta-aurinkoa ihaillen. Entä sitten keho? Monella ihmisellä on jatkuva lihajännitys kehossa. Se on rentoutumiskyvyttömyyden yleisin ilmentymä ja moni myöntääkin suoraan, ettei osaa tai pysty rentoutumaan. Silloin tulee avuksi aktiivinen rentoutuminen.

Aktiiviseen rentoutumiseen liittyy se, että rentoutuminen tehdään tietoisesti tai sitten ei oikeasti tehdä yhtään mitään. Rentoutuessa voidaan keskittyä kehossa tapahtuviin muutoksiin ja antaa ”rentoutuskäskyjä” eri kehon osiin, jolloin mieli myös rauhoittuu kun joutuu keskittymään kehon rentouttamiseen, tai keskitytään vain mielen rauhoittamiseen, jolloin keho myös yleensä rauhoittuu. Mieli ja kehohan ovat täysin yhteydessä toisiinsa, joten yleensä toisen rentouttaminen ja rauhoittaminen vaikuttaa myös toiseen, mutta ei aina.

Aktiivista rentoutumista on vaikkapa rentoutusäänitteen kuuntelu, meditaatio ja hengitysharjoitukset. Se voi olla myös opeteltu tekniikka, jonka avulla keskitetään ajatukset itseen; omiin tuntemuksiin ja mielikuvitteluun, tai jännittyneen ja rennon lihaksen eron tunnistamiseen. Se voi olla myös venyttelyä tai muuta liikuntaa, missä keskitytään tietoisesti lihasten rentouttamiseen.

Kun rentoutumisen maailma on tullut tutuksi, itsensä rentouttaminen voi olla hyvinkin lyhyt tuokio ja siitä on jo hyötyä sekä keholle että mielelle. Muutama palleahengitys ennen tiukkaa palaveria tai keskittyminen hetkeksi aikaa hengitykseen sänkyyn mennessä voi tehdä ihmeitä. Saattaa olla, että palaveri sujuukin paremmin ja uni tulee helpommin.

Rentoutumisella on lukuisia terveydellisiä hyötyjä

Rentoutumisen hyötyjä on tutkittu paljon ja tutkimustulokset toisensa perään liputtavat rentoutumisen puolesta.
Monissa tutkimuksissa on saatu selville, että rentoutuminen vaikuttaa elimistöömme hyvin monella tavoin ja kaikki ne asiat ovat positiivisia. Jokainen tietää, että rentoutuminen pienentää kipuherkkyyttä ja lihasjännitystä, sekä alentaa verenpainetta, mutta tiesitkö, että rentoutuminen vahvistaa myös vastustuskykyä? Yöunen parantajana rentoutuminen on ihan ykkösjuttu ja jos olisin lääkäri, määräisin jokaisen masentuneen harjoittamaan aktiivista rentoutumista.

Rentoutumisella on todettu olevan hyviä vaikutuksia myös sairauksien hoidossa, sillä rentoutuessaan keho pääsee korjaamaan itse itseään. Mitä vähemmän stressihormonia kehossa erittyy, sitä paremmin keho voi.

Kun ihminen rentoutuu, hän vaipuu niin sanottuun muuntuneeseen tajunnan tilaan. Se tarkoittaa sitä, että aivojen sähköinen toiminta muuttuu lähelle unitaajuutta, mutta ihminen ei kuitenkaan nuku, vaan pysyy tietoisella tasolla. Silti rentoutuessa ulkopuolinen maailma äänineen ikään kuin häviää taustalle ja ihminen ”kääntyy” sisäänpäin tutkailemaan oman kehon tuntemuksia ja ajatusmaailmaansa.

Rentoutuminen on jokaiselle hyvin henkilökohtainen kokemus ja tuntemukset voivat vaihdella todella paljon, mutta yleisimpiä ihmisten kertomia ja itsekin kokemiani tuntemuksia ovat, että keho muuttuu painavaksi tai sitten tosi kevyeksi, jopa niin kevyeksi, että kehon rajat katoavat. Itselläni tuntuu usein myös puutumista tai pistelyä jossain osassa kehoa. Kokonaisvaltainen hyvä olo on yksi parhaista rentouden tuntemuksista, tila, jossa ei ole huolia eikä murheita.

Rentoutuessa voi vapautua myös mielen tunnelukoista. Olen itsekin itkenyt monta kertaa rentoutuessa. Itkun syytä en kylläkään välttämättä tiedä, mutta olo on rentoutumisen jälkeen hyvin helpottunut. Näitä itkureaktioita ei kannata pelätä, ne kuuluvat asiaan.

Mitäs siis, jos sinäkin ottaisit rentoutumisen ihan tavaksi? Yleensä mielletään, että rentoutumiseen tarvitaan vähintään puoli tuntia aikaa, mutta jo 5-10 minuuttia riittää, että saat rentoutumisesta hyötyä itsellesi. Ja kun olet kokenut rentoutuja, riittää jopa muutama minuutti.