044 376 6033 Sähköposti

Onnistu tekemään pysyvä muutos

 

Tammikuu on suosittu muutosprojektien aloituskuukausi. Toinen suosittu hetki on syksyllä, kesälomien jälkeen. Näinä aikoina, kun jokin uusi jakso alkaa, on usein helpomman tuntuista lopettaa tupakanpoltto, aloittaa kuntokuuri, alkaa tiputtamaan painoa, opetella syömään terveellisesti, lopettaa iltatissuttelu tai vaikkapa oppia elämään rennommin. Päätös muuttaa elämässä jotain parempaan suuntaan on aina hyväksi.

Oletko valmis muutokseen?

Luontaisesti olemme laiskoja ja aivomme yrittävät säästää energiaa pitämällä meitä kiinni vanhoissa tavoissa. Siksi tietoinen päätös täytyy saada myös alitajuntaan ja siksi muutoksen tekeminen vaatii usein paljon energiaa ja sitä, että menemme epämukavuusalueelle. Joskus muutos on täysin itsestään selvä ja helppo, mutta usein sen kanssa joutuu tekemään kunnolla töitä. Muutos vaatii pääsääntöisesti sitkeyttä, päättäväisyyttä, epämukavuuden sietokykyä, uskoa itseensä ja siihen, että onnistuu. Se vaatii myös viisaista päätöksiä ja monesti paljon henkisiä voimavaroja. Mutta muutokseen tarvitaan myös usein, varsinkin kun puhutaan painonhallinnasta, itsensä arvostamista ja rutkasti positiivista ajattelua.

Onnistunut muutos vaatii sitä, että olet oikeasti valmis muutokseen. Olet valmis irtautumaan vanhasta ja antamaan uudelle tilaa ja olet luonut itsellesi houkuttelevan tavoitteen johon haluat päästä. Olet perustellut itsellesi miksi haluat tavoitteeseen ja nämä syyt ajavat sinua eteenpäin myös silloin kun sinun tekee mielesi heittää hanskat tiskiin. Olet myös tehnyt itsellesi toimintasuunnitelman miten etenet kohti tavoitetta. Voi olla, että tarvitset itsellesi jotain, jolla palkitset itseäsi, mutta ainakin kannustusjoukkoja sinun kannattaa kerätä ympärillesi. He auttavat sinua kun jaksamisesi on kovilla ja buustaavat itsetuntoasi kun alat epäillä onko sinusta sittenkään siihen.

Mistä riippuu, onnistutko vai etkö?

Moni lähtee muutokseen hetken mielijohteesta. Kun kaveri onnistui omassa muutoksessaan, tulee ajatus, että miksen minäkin onnistuisi? Jos et ole työstänyt ajatusta yhtään mielessään ja jos et tiedä miksi muutosta teet, niin lopputulos on huono.

Moni yrittää muutosta pahassa stressitilanteessa kun töissä on julmetun kiire, eikä kotona jaksa työpäivän jälkeen tehdä mitään. Kuvitellaan, että elämä olisi helpompaa ja olisin itseeni tyytyväisempi, jos saisin laihdutettua 20 kg tai pääsisin eroon tupakanpoltosta. Tällaisessa tilanteessa ei yleensä ole voimia muutokseen, vaan elimistö stressaantuu entisestään. Yritä siinä sitten painonhallintaprojektia, kun ruuanlaitto ei kiinnosta pätkääkään, eikä siihen ole voimavaroja ja suklaapatukka vetää puoleensa kuin magneetti.  Ensin pitää elämään saada edes jonkinlainen tasapaino, jotta muutosprojektiin voin hypätä hyvillä mielin. Pitää myös ymmärtää, että muutosta ei saa aikaan tekemättä mitää itse, vaan siihen tarvitaan paljon omaa tekemistä.

On myös paljon niitä ihmisiä, jotka ovat taistelleet muutoksen kanssa vuosikausia, mutta eivät vain ole saaneet muutoksesta pysyvää. Pystytään tekemään muutos vähäksi aikaa, mutta usein kuitenkin palataan vanhoihin tapoihin kuukausien, jopa vuosien päästä. Näissä tapauksissa ongelmana on usein se, että tavoite ei ole sisäistynyt omaan mieleen, eivätkä motivaatiotekijät houkuttele tarpeeksi. Kannattaa myös kysäistä itseltä, että onko muutos edes oma ajatus? Moni yrittää tehdä muutosta ympäristön paineen sanelemana, mutta niin kauan kuin muutosta ei koe itselle motivoivaksi ja tarpeelliseksi, ei muutoksesta tule pysyvää.

Mitäs sitten jos muutoksen kourissa repsahtaa vanhoille tavoille? Moni ottaa repsahtamisen niin, että jos heti ei onnistu, niin sitten heitetään pyyhe kehään. Repsahduksista kannattaisi ottaa oppia ja ne pitäisi ymmärtää kuuluvan muutosprosessiin. Repsahduksen jälkeen on hyvä kysyä itseltä mm. Mikä tilanne sai minut repsahtamaan ja miksi? Miten hyödyn tästä tiedosta jatkossa? Näillä eväillä sitten lähdetään uuteen starttiin ja kohti maalia.

Yksi tärkeä asia muutosprojektissa on myös se, että muutoksen tekeminen pitää olla mielekästä ja mieluusti myös hauskaa. Hampaat irvessä kärvistellen ei kukaan jaksa kauaa.

Vinkkejä pysyvään muutokseen

  • Mieti itsellesi muutosprojektiisi tarpeeksi houkutteleva tavoite.
  • Selvitä itsellesi syyt miksi haluat muutosta.
  • Mieti, onko nyt paras hetki.
  • Mieti mitä haluat tilalle. Esim. tupakanpolton lopetus, mitä tupakanpolton tilalle voisi tulla?
  • Mieti välitavoitteita itsellesi, esim. painonpudotukseen.
  • Luo itsellesi mahdollisimman houkutteleva mielikuva uudesta tavoiteminästäsi.
  • Mieti mihin kaikkeen onnistumisesi heijastuu.
  • Jos tulee repsahdus, ota siitä opiksesi ja aloita heti uudestaan.
  • Tee muutosprosessista niin mukava, että haluat tehdä sitä joka päivä.
  • Valmistaudu tekemään muutoksesi eteen töitä.

Tagged under:

Blogi

Kuljen kohti unelmia

  Päiväkirjamerkintä 15.5.2017 ”Mä pääsen idolsin koelauluihin! Oon niin onnellinen. Oon läpäissyt jo kaks osiota ja sain kutsun sinne. Ihan hitsin…

Lue lisää

Hypnoosi avuksi painonpudotukseen!

Olet ikuinen laihduttaja. Olet käynyt vuosien aikana läpi lukemattoman määrän erilaisia dieettejä. Olet saanut välillä laihdutettua jopa monta kymmentä kiloa,…

Lue lisää

Log in