044 376 6033 Sähköposti

Naura, niin pysyt terveenä

Nauru on iloinen asia!

Rakastan nauramista. Nauru on luontainen osa minua, mutta vasta naurujoogaohjaajana olen tutustunut nauruun vähän syvemmin. En ole koskaan tiennyt, että nauraminen pitää meidät terveenä:)  Naurujoogaohjaajana saan viedä naurun terveyshyötyjen ilosanomaa eteenpäin ja käydä nauramassa ihmisten kanssa antaen naurujoogaan osallistujille varsinaisen terveysruiskeen.

Kukaan ei varmasti osaa sanoa, miksi nauramme, mutta evoluutiopsykologit ovat arvailleet, että nauru on perua siltä ajalta, kun esivanhempamme joutuivat taistelemaan hengestään mm. petoja vastaan. Arvellaan, että nauru oli reaktio, joka rentoutti elimistöä uhkaavan tilanteen jälkeen.

Nykyajan ihmisetkin purkavat jännitystiloja nauraen. Mieti tilannetta, jolloin olet ollut katsomassa kauhuleffaa tai jännäriä ja olet virittynyt äärimmäiseen jännitystilaan. Kun pääset leffateatterista ulos, päästät yleensä helpottuneen naurun ja rentoutat näin  jännittynyttä kehoa ja mieltä. Sama reaktio on tutkijoiden mielestä myös silloin, kun joku kertoo vitsin. Varsinkin jos vitsi on pitkä, olet jännittynyt kuulemaan, miten se loppuu ja sitten purskahdat nauruun. Kun mietin omia reaktioitani, niin allekirjoitan tämän kaiken. Varsinkin leffateatterissa käy juuri näin. Leffan loputtua tulee vähintäänkin naurahdettua, jos ei nyt ihan hekottamaan herkiä.

Nauru parantaa immuniteettia ja verisuonistoa

Naurua on tutkittu paljon. Vanhimmat naurua koskevat tutkimukset ovat peräisin 1980-luvulta. Laughter Online Universityn sivuilla mainitaan yli 350 tutkimusta. Nauru on siis varsin vakavasti otettava asia.

Immunologi Lee S. Berks Kalifornialaisesta Loma Lindan lääketieteellisestä korkeakoulusta on ensimmäisiä tutkijoita, joka on paneutunut naurun terveysvaikutuksiin. Hänen tutkimuksensa osoittivat, että kunnon hohotus vahvistaa immuunijärjestelmää. Nauru nostaa immuunisolujen ja tauteja vastaan taistelevien vasta-aineiden määrää parantaen näin vastustuskykyä. Merkittävää on, että tämä suotuisa tila pysyy päällä jopa kolmisen tuntia naurun loputtua.

Nauru parantaa sydämen terveyttä parantamalla verisuonien toimintaa ja lisäämällä veren virtausta, joten nauru toimii hyvänä vasta-aineena sydänsairauksille. Tätä on tutkinut mm. Dr. Michael Miller University of Maryland Medical Centeristä. Hän kertoo eräällä videolla, että hän määrää sydänlääkkeeksi kunnon naurutuokion päivittäin: ”Naurutuokion pitää olla sellainen, että se tuo vedet silmiin. Silloin verisuoniemme seinämät laajenevat ja tuottavat yhdisteitä, jotka vaikuttavat sydämen hyvinvointiin vähentämällä verenpainetta ja auttamalla verihiutaleita pysymään erillään, jolloin ne eivät aiheuta tukoksia tai ahtaumia.” Että nauramaan vaan siitä, niin sydänkohtaukset vähenevät!

Nauraminen on hyvää treeniä keholle

Naurun on todettu vaikuttavan myös keuhkojen toimintaan myönteisesti, sillä nauraessa hengitämme ulospäin tehokkaammin ja saamme siis enemmän happea kehoomme. Nauru siis suorastaa puhdistaa keuhkoja. Itse olen huomannut, että aluksi älytön nauraminen sai liman nousemaan kurkkuun ja piti välillä yskiä oikein kunnolla. Ilmeisesti se on merkki jonkinlaisesta keuhkojen puhdistusrituaalista. Nykyään ei enää limaa nouse kun älytön hekotus on jo niin tuttua puuhaa.

Hervottoman naurutuokion jälkeen vatsalihakset ovat kovilla. Ainakin minulla. Samoin kasvojen lihakset, varsinkin posket. Nauraminen on tutkimustenkin mukaan hyvää vatsalihastreeniä. Nauramalla oikein kunnolla 10-15 minuuttia voi myös polttaa jonkin verran kaloreita, mutta varsinaiseksi laihdutusmuodoksi ei naurua voi suositella. Silti kunnon päivittäisellä hohotuksella voi nauttia hyvillä mielin yhden pienen suklaapatukan ja varsinkin sen voi sallia itselleen naurujoogatuokion päätteeksi.

Olen huomannut, että nauru nostaa mukavasti sykettä ja pistää aineenvaihdunnan töihin. Jokaisen naurujoogatuokion jälkeen selästäni valuu hikinoro ja se kyllä on ihan pelkästään naurun aiheuttamaa, sen verran vähän naurujoogassa liikutaan. Myös vesi maistuu naurujoogatuokion aikana jo hyvin, sillä nauraessa tulee jano. Kunnon naurujen jälkeen keho on hyvin rento. Tutkimusten mukaan rentous kestää jopa 45 minuuttia kunnon naurujen jälkeen.

Nauraminen tekee hyvää mielelle

Ehkä kuitenkin paras nauramisen hyöty on se, että nauru vapauttaa endorfiineja elimistöömme. Meille tulee hilpeä olo, murheet unohtuvat, kaikilla on kivaa, olo on vapautunut, mieli on positiivinen. Viha, kiukku ja ahdistus laantuvat helposti nauravassa porukassa ja kun nauraminen on myös parasta stressinpoistolääkettä, niin elämä näyttää huomattavasti myönteisemmältä.

Sanotaan, että masentuneen ihmisen pitäisi nauraa kunnon naurut joka päivä. Mutta miten se on mahdollista, kun maailma on vain yhtä mustaa massaa, eikä naurata? Aivot eivät tiedä nauretaanko oikeasti vai leikisti. Tekonauru on yhtä tehokasta mielelle kuin aito, silloin kun tekonaurua tehdään niin, että suupielet vedetään nauruasentoon. Aivot reagoivat tällöin kehon asentoon ja alkavat vapauttaa endorfiineja. Myös naurun äänteet vaikuttavat aivoihin. Tekonauru myös muuttuu erittäin herkästi oikeaksi nauruksi. Kokeile vaikka!

Mielenkiintoista on myös se, että mieli hyötyy naurusta samalla tavalla kuin meditoimisesta. Jos siis meditoiminen on sinusta turhan tylsää ja vaikeaa, hakeudu vaikka naurujoogaan jossa saat kunnon naurut.

Kiinnostuitko nauramisesta? Tutustu naurujoogaan.

 

Tagged under:

Blogi

Naura, niin pysyt terveenä

Nauru on iloinen asia! Rakastan nauramista. Nauru on luontainen osa minua, mutta vasta naurujoogaohjaajana olen tutustunut nauruun…

Lue lisää

Kun uskalsin sanoa ”kyllä”, vaikka mieli hoki ”ei”

Kuvassa Yrittäjänaisten laulun säveltäjä ja sanoittaja Pirkko Jaakkola oikealla.   Mieli tekee meille jatkuvasti tepposia. Se yrittää rajoittaa…

Lue lisää

Tapahtumat

Log in