044 376 6033 Sähköposti

Mutta minähän osaan rentoutua!

Mitä sinulle tulee mieleen sanasta rentoutuminen? Tuleeko ensimmäiseksi mieleen punkkulasillinen illalla telkkarin ääressä hyvää jännitysleffaa katsoen, vai tietokonepelin pelaaminen rankan työpaikan jälkeen? Toivottavasti ei, sillä nämä ”rentoutumiskeinot” eivät välttämättä auta sinua rentoutumaan, vaan saattavat lisätä elimistösi ja mielesi stressiä.

Ehkä rentoutuminen tuo sinulle mieleen kalastusreissun tai saunomista? Tai sienestäminen kuulaassa syysmetsässä tai lenkkeileminen koiran kanssa? Nämä ovat jo parempia vaihtoehtoja, jos oikeasti tykkäät siitä mitä teet.

Ehkä osaat ajatella pidemmällekin, että rentoutuminen on jotain sellaista joka irtaannuttaa sinut arkirutiineista ja auttaa sinut hetkeksi pois niistä ajatuksista jotka koet ahdistavana tai stressaavana. Varmasti osaat myös ajatella rentoutumisen stressinhelpotuskeinoksi.

Kun vielä haastan sinua pidemmälle, niin osaisitko mieltää että rentoutuminen on taito jolla voit pitää yllä omaa hyvinvointiasi? Että rentoutuminen voisi vaikuttaa positiivisesti kolotuksiisi, yöunesi laatuun, muistiisi, siihen miten saat asioita tehdyksi, mielentilaasi, eli kaikkiin stressin aiheuttamiin ongelmiin. Jos osaat ajatella näin, olet jo todella valistunut.

”Kyllä minä osaan rentoutua”, on yleisin kommentti kun olen kysynyt ihmisiltä, haluaisivatko he oppia rentoutumaan. Yksi rouva totesi minulle juuri muutama päivä sitten: ”Mustikoiden poimiminen on minun rentoutuskeinoni”. Sääli vaan, että mustikoiden poimimisaika on niin kovin lyhyt. Mitenköhän tämä rouva rentoutuu talvisin? Ja miten hän rentouttaa mustikkametsässä jähmettyneen kroppansa? No, vähän kärjistän, mutta haluan että sinäkin oikeasti miettisit, osaatko sinä rentoutua vai luuletko vain osaavasi?

Rentoutumisen taito on yleensä hukassa aikuisilla, mutta se on opittavissa helposti uudelleen. 

Passiivinen ja aktiivinen rentoutuminen

Rentoutumistapojen luokitteluja on kaikenlaisia, mutta minä jaan erilaiset rentoutumismuodot passiiviseen ja aktiiviseen rentoutumiseen. Passiivisen rentoutumisen lähes kaikki osaavat. Se on sitä kun nautiskellen puuhastelet puutarhassa, istut tyynenä kesäiltana järvellä kalalla, tuijotat pimeänä iltana nuotiossa loimottavaa tulta tai keskityt hyvään kirjaan. Se on sitä, kun saat ajatuksesi muualle sinua stressaavista asioista tai niin sanotusti et ajattele mitään, keskityt vain mieluiseen tekemiseen, mutta mielesi ei ole aktiivisesti mukana rentouttamassa sinua. Passiivinen rentoutuminen onnistuu yleensä parhaiten niiltä ihmisiltä, joille rentoutuminen on aktiivisen rentoutumisen kautta tuttua.

On kuitenkin paljon ihmisiä, jotka eivät pysty irrottamaan ajatuksiaan arjesta ja pysyvät stressaantuneena koko ajan. Työt pyörivät mielessä vaikka kulkisi metsäpolulla, stressi painaa päälle vaikka istuisi rantakalliolla ilta-aurinkoa ihaillen. Entä sitten keho? Monella ihmisellä on jatkuva lihajännitys kehossa. Se on rentoutumiskyvyttömyyden yleisin ilmentymä ja moni myöntääkin suoraan, ettei osaa tai pysty rentoutumaan. Silloin tulee avuksi aktiivinen rentoutuminen.

Aktiiviseen rentoutumiseen liittyy se, että rentoutuminen tehdään tietoisesti tai sitten ei tehdä yhtään mitään. Rentoutuessa voidaan keskittyä kehossa tapahtuviin muutoksiin ja antaa ”rentoutuskäskyjä” eri kehon osiin, jolloin mieli myös rauhoittuu kun joutuu keskittymään kehon rentouttamiseen, tai keskitytään vain mielen rauhoittamiseen, jolloin keho myös yleensä rauhoittuu. Mieli ja kehohan ovat täysin yhteydessä toisiinsa, joten yleensä toisen rentouttaminen ja rauhoittaminen vaikuttaa myös toiseen, mutta ei aina.

Aktiivista rentoutumista on vaikkapa rentoutusäänitteen kuuntelu, meditaatio, jooga ja hengitysharjoitukset. Se voi olla myös opeteltu tekniikka, jonka avulla keskitetään ajatukset itseen; omiin tuntemuksiin ja mielikuvitteluun, tai jännittyneen ja rennon lihaksen eron tunnistamiseen. Se voi olla myös venyttelyä tai muuta liikuntaa, missä keskitytään tietoisesti lihasten rentouttamiseen.

Kun rentoutumisen maailma on tullut tutuksi, itsensä rentouttaminen voi olla hyvinkin lyhyt tuokio ja siitä on jo hyötyä sekä keholle että mielelle. Muutama palleahengitys ennen tiukkaa palaveria tai keskittyminen hetkeksi aikaa hengitykseen sänkyyn mennessä voi tehdä ihmeitä. Saattaa olla, että palaveri sujuukin paremmin ja uni tulee helpommin.

Tutkimukset puoltavat rentoutumisen hyötyjä

Rentoutumisen hyötyjä on tutkittu todella paljon ja tutkimustulokset toisensa perään liputtavat rentoutumisen puolesta. Monissa tutkimuksissa on saatu selville, että rentoutuminen vaikuttaa meissä muun muassa seuraavilla tavoilla:

  • pienentää lihasjännitystä
  • vilkastuttaa verenkiertoa lihaksissa
  • rauhoittaa sympaattista hermostoa (eli kehon energiavarastoja kuluttavaa hermoston toimintaa)
  • vähentää stressihormonin määrää veressä
  • vahvistaa immuunipuolustusta- laskee verenpainetta
  • pienentää kipuherkkyyttä
  • parantaa yöunta
  • helpottaa masennusta
  • auttaa tekemään parempia päätöksiä
  • antaa lisää virtaa arkeen

Rentoutuksella on todettu olevan hyviä vaikutuksia sairauksien hoidossa, sillä rentoutuessaan keho pääsee korjaamaan itse itseään. Mitä vähemmän stressihormonia kehossa erittyy, sitä paremmin keho voi.

Törmäsin netissä Stressitohtori –nimiseen blogiin, jossa on mainittu yhdysvaltalaisen lääkärin ja Harvardin entisen professori Herbert Bensonin tutkimuksesta liittyen rentoutumiseen. Sanna Leino mainitsee kirjoituksessaan, että Bensonin mukaan rentoutuminen vaikuttaa todennäköisesti kaikkiin niihin sairauksiin positiivisesti, joihin myös placebo-efekti vaikuttaa ja että säännöllinen rentoutusharjoitus voi vaikuttaa meihin positiivisesti jopa geenitasolla. Jos kiinnostaa, niin käy lukemassa Stressitohtorin artikkeli.

Mitä rentoutuessa tapahtuu?

Kun ihminen rentoutuu, hän vaipuu niin sanottuun muuntuneeseen tajunnan tilaan. Se tarkoittaa sitä, että aivojen sähköinen toiminta muuttuu lähelle unitaajuutta, mutta ihminen ei kuitenkaan nuku, vaan pysyy täysin tietoisella tasolla. Silti rentoutuessa ulkopuolinen maailma äänineen ikään kuin häviää taustalle ja ihminen ”kääntyy” sisäänpäin tutkailemaan oman kehon tuntemuksia ja ajatusmaailmaansa.

Rentoutuminen on jokaiselle hyvin henkilökohtainen kokemus ja tuntemukset voivat vaihdella todella paljon, mutta yleisimpiä ihmisten kertomia ja itsekin kokemiani tuntemuksia ovat:

  • kehon muuttuminen painavaksi, veltoksi
  • kehossa saattaa tuntua pistelyä, puutumista, väreilyä, jopa ääretöntä keveyttä
  • mieli muuttuu uneliaaksi, vapautuneeksi
  • mielikuvittelu on helpompaa kuin valvetilassa
  • hyvä olo
  • miellyttävä tila, jossa huolet väistyvät
  • myönteinen ajattelu itsestä

Rentoutuessa voi vapautua myös mielen tunnelukoista. Olen itsekin itkenyt monta kertaa rentoutuessa. Itkun syytä en kylläkään välttämättä tiedä, mutta olo on rentoutumisen jälkeen hyvin helpottunut. Näitä itkureaktioita ei kannata pelätä, ne kuuluvat asiaan ja rentoutusohjaajan lempeässä ohjauksessa voi mielestä pulppuavia asioita käsitellä rentoutuksen päätteeksi enemmänkin.

Valitse itsellesi sopiva rentoutumismenetelmä

Rentoutumismenetelmiä tai -tekniikoita on useita. Toisissa menetelmissä ollaan hyvin fyysisesti mukana rentoutuksessa, kuten venytysrentoutuksessa tai Jacobsonin jännitä-laukaise –menetelmässä. Toisissa tekniikoissa ollaan vain paikallaan ja pyritään keskittymään joko pelkästään hengitykseen, omassa mielessä tapahtuvaan kehon eri osien rentouttamiseen (autogeeninen rentoutus) tai mennään erilaisiin mielikuviin (mielikuvarentoutus). Usein näitä yhdistetään.

Kannattaa kokeilla erilaisia rentoutumismenetelmiä, sillä yksi ja sama ei sovi kaikille. Testaamalla löydät varmasti oman lempirentoutumismenetelmän. Silti kannattaa rentoutumistapaakin vaihdella, ettei siitä tule turruttavaa toimintaa.

Kun kokee ja oppii ymmärtämään, miltä rentoutuminen omassa kehossa tuntuu, pääsee rentoutumisen tilaan todella nopeasti. Rentoutuminen ei itse asiassa ole mitään mitä pitäisi tehdä vaan rentoutuminen tulee luonnostaan kun antaa sille vain mahdollisuuden.

Käy lataamassa itsellesi ilmainen rentoutusäänite Loistotähden verkkokaupasta Loistopuodista ja aloita itsestäsi huolehtiminen vaikkapa kokeilemalla tekemääni On hyvä olla –mielikuvarentoutusta. Loistopuotiin on tulossa lisää rentoutusäänitteitä syksyn aikana ja tulen myös julkaisemaan youtube-videoita, jossa käyn läpi erilaisia rentoutumismenetelmiä. Myös kursseja on tarjolla Opi rentoutumaan –nimellä. Niiden paikkoja ja ajankohtia löydät Loistotähden tapahtumakalenterista.

Ota rentoutumisesta kaikki hyöty irti! Se kannattaa.

Tagged under:

Blogi

Kuljen kohti unelmia

  Päiväkirjamerkintä 15.5.2017 ”Mä pääsen idolsin koelauluihin! Oon niin onnellinen. Oon läpäissyt jo kaks osiota ja sain kutsun sinne. Ihan hitsin…

Lue lisää

Hypnoosi avuksi painonpudotukseen!

Olet ikuinen laihduttaja. Olet käynyt vuosien aikana läpi lukemattoman määrän erilaisia dieettejä. Olet saanut välillä laihdutettua jopa monta kymmentä kiloa,…

Lue lisää

Tapahtumat

Log in